Dikuasakan oleh Blogger.

Isnin, 15 Ogos 2022

PERKONGSIAN ILMU BAGAIMANA CARA BINA PAPAN CERITA UNTUK ASPEK SENI BAHASA DALAM BAHASA MELAYU TING.2 (MS 19)

 

Tajuk PLC: KOLABORASI AMALAN PDPC SUBJEK KMK& BAHASA MELAYU BAGI TAJUK MEMBINA PAPAN CERITA

ASPEK SENI BAHASA

4.3.1 : Menghasilkan papan cerita berdasarkan idea dan tema mudah menggunakan bahasa yang betul

PAPAN CERITA

KONSEP

-Skrip yang memberi panduan input dan maklumat dalam proses pemindahan karya sastera ke bentuk multimedia

-Perincian kandungan  dan keperluan dalam proses pemindahan/persembahan

- Ada dua jenis bahan yang boleh dimultimediakan , iaitu bahan grafik dan bahan teks.Pada peingkat menengah rendah biasanya menggunakan bahan grafik untu dimultimediakan manakala pada peringkat STPM menggunakan bahan teks untuk dimultimediakan.

FUNGSI PAPAN CERITA

1. Mengenal pasti bahan yang hendak dimultimediakan (prosa/puisi)

2.Panduan menyediakan instrument(teks,audio,grafik,animasi/TAGA)

3. Kenal pasti keperluan bahan & kepakaran khalayak

4. kenal pasti masalah memindahkan teks ke bentuk multimedia

5. Dokumentasi rujukan daripada teks kepada multimedia

FORMAT (harus ada 6 unsur)

 




       LAKARAN
 

 

 

 

 

 


Teks:

(Apa elemen yg digunakan?/Bagaimana elemen yg itu gunakan /Mengapa elemen itu digunakan)

Audio:

(Apa/Bagaimana/Mengapa)

Deskripsi(huraian):

i-apakah grafik yg digunakan?

ii-apakah elemen2 multimedia yg digunakan untuk mempersembahkan grafik?

 

 

Grafik:

(Apa/Bagaimana/Mengapa)

Animasi:

(Apa/Bagaimana/Mengapa)

 

CIRI-CIRI

1. Aliran/flow yang jelas

-Tidak kelirukan khalayak

- Cth: Bingkai 1 dimulai dengan Peristiwa 1

2. Logik dan wajar diguna sebagai panduan

-peristiwa disusun ikut urutan

-Cth: Peristiwa/aktiviti bekerjasama/bantu membantu menceriakan kelas disusun secara kronologi( rujuk buku teks ting.2 ms 19,bingkai 1 warna merah)-bingkai akhir dapat penghargaan-sijil.

3. Arahan yang jelas & maklumat terperinci

-Setiap bingkai ada elemen multimedia

-Cth: Teks: Kelas Kami Ceria

         Audio: irama yang bersesuaian dengan aktiviti/ irama lagu rancak

        Grafik : Gambar wanita cantik

        Animasi: Fly in (teks)

4. Mempunyai format untuk mudahkan penyelarasan

-standard & konsisten

-setiap bingkai perlu ada ruang untuk lakaran/deskripsi/teks/audio/grafik/animasi

5. Mengandungi maklumat sastera

-watak,persoalan/latar/gaya bahasa dll dlm bahasa sbg asas bahan

-Cth: Gaya bahasa asonansi dlm tajuk kelas kami ceria (pengulangan vokal a)

PANDUAN MEMBINA PAPAN CERITA

1. Tentukan prinsip asas multimedia

-TAGA

-Cth     - teks-kelas kami ceria

            - audio -bunyi dialog antara pelajar sesama pelajar

            -Grafik- gambar tiga pelajar perempuan mengemas kelas

            -Animasi-pada teks

2. Pastikan kemudahan multimedia

-mesra pengguna & mudah diperoleh

-Cth: guna software filmora,inshoot,canva,power point

3. kenal pasti audiens

-kanak-kanak/dewasa

Cth: jika kanak-kanak gunakan melodi lagu rakyat ikan kekek mak iloi-iloi.Jika pelajar guna melodi/irama yang bersesuaian dengan tajuk

4. Tentukan teknik persembahan

-agar persembahan lebih menarik

-Cth: Guna muzik instrumental/bersyair

5. Laksanakan pembinaan papan cerita

-pelengkap kepada semua proses di atas

^ Peringatan sebelum membuat papan cerita pelajar dikehendaki membuat sinopsis cerita/intipati cerita terlebih dahulu.

Contoh intipati dalam 1

Intipati ini menggambarkan peristiwa suasana pelajar-pelajar memain peranan untuk menceriakan kelas.

* Kemungkinan bagi pelajar menengah rendah boleh sebut sebagai kerangka isi penting..ada 5 isi penting berdasarkan bahan grafik  di ms 19 buku teks tg.2


CONTOH BINGKAI CERITA YANG DIHASILKAN BERDASARKAN BAHAN GRAFIK.


* Apabila siap semua bingkai cerita(papan cerita) sekurang-kurangnya 5,maka daripada papan cerita itu tadi pelajar boleh menghasilkan multimedia dengan menggunakan mana-mana software yg dipilih.(Sebagai aktiviti pilihan)


0 ulasan:

Catat Ulasan

 

JOM IKUTI BLOG SAYA

"Masa itu emas"