Tajuk
PLC: KOLABORASI AMALAN PDPC SUBJEK KMK& BAHASA MELAYU BAGI TAJUK MEMBINA
PAPAN CERITA
ASPEK
SENI BAHASA
4.3.1 :
Menghasilkan papan cerita berdasarkan idea dan tema mudah menggunakan bahasa
yang betul
PAPAN
CERITA
KONSEP
-Skrip
yang memberi panduan input dan maklumat dalam proses pemindahan karya sastera
ke bentuk multimedia
-Perincian
kandungan dan keperluan dalam proses
pemindahan/persembahan
- Ada
dua jenis bahan yang boleh dimultimediakan , iaitu bahan grafik dan bahan
teks.Pada peingkat menengah rendah biasanya menggunakan bahan grafik untu
dimultimediakan manakala pada peringkat STPM menggunakan bahan teks untuk
dimultimediakan.
FUNGSI
PAPAN CERITA
1.
Mengenal pasti bahan yang hendak dimultimediakan (prosa/puisi)
2.Panduan
menyediakan instrument(teks,audio,grafik,animasi/TAGA)
3. Kenal
pasti keperluan bahan & kepakaran khalayak
4. kenal
pasti masalah memindahkan teks ke bentuk multimedia
5.
Dokumentasi rujukan daripada teks kepada multimedia
FORMAT
(harus ada 6 unsur)
|
Teks: (Apa elemen yg
digunakan?/Bagaimana elemen yg itu gunakan /Mengapa elemen itu digunakan) |
|||
Audio: (Apa/Bagaimana/Mengapa) |
||||
Deskripsi(huraian): i-apakah grafik
yg digunakan? ii-apakah elemen2
multimedia yg digunakan untuk mempersembahkan grafik? |
Grafik: (Apa/Bagaimana/Mengapa) |
|||
Animasi: (Apa/Bagaimana/Mengapa) |
CIRI-CIRI
1.
Aliran/flow yang jelas
-Tidak
kelirukan khalayak
- Cth:
Bingkai 1 dimulai dengan Peristiwa 1
2. Logik
dan wajar diguna sebagai panduan
-peristiwa
disusun ikut urutan
-Cth: Peristiwa/aktiviti
bekerjasama/bantu membantu menceriakan kelas disusun secara kronologi( rujuk
buku teks ting.2 ms 19,bingkai 1 warna merah)-bingkai akhir dapat
penghargaan-sijil.
3.
Arahan yang jelas & maklumat terperinci
-Setiap
bingkai ada elemen multimedia
-Cth:
Teks: Kelas Kami Ceria
Audio: irama yang bersesuaian dengan
aktiviti/ irama lagu rancak
Grafik : Gambar wanita cantik
Animasi: Fly in (teks)
4.
Mempunyai format untuk mudahkan penyelarasan
-standard
& konsisten
-setiap bingkai
perlu ada ruang untuk lakaran/deskripsi/teks/audio/grafik/animasi
5.
Mengandungi maklumat sastera
-watak,persoalan/latar/gaya
bahasa dll dlm bahasa sbg asas bahan
-Cth:
Gaya bahasa asonansi dlm tajuk kelas kami ceria (pengulangan vokal a)
PANDUAN
MEMBINA PAPAN CERITA
1.
Tentukan prinsip asas multimedia
-TAGA
-Cth - teks-kelas kami ceria
- audio -bunyi dialog antara pelajar
sesama pelajar
-Grafik- gambar tiga pelajar
perempuan mengemas kelas
-Animasi-pada teks
2.
Pastikan kemudahan multimedia
-mesra
pengguna & mudah diperoleh
-Cth:
guna software filmora,inshoot,canva,power point
3. kenal
pasti audiens
-kanak-kanak/dewasa
Cth:
jika kanak-kanak gunakan melodi lagu rakyat ikan kekek mak iloi-iloi.Jika
pelajar guna melodi/irama yang bersesuaian dengan tajuk
4.
Tentukan teknik persembahan
-agar
persembahan lebih menarik
-Cth:
Guna muzik instrumental/bersyair
5.
Laksanakan pembinaan papan cerita
-pelengkap
kepada semua proses di atas
^
Peringatan sebelum membuat papan cerita pelajar dikehendaki membuat sinopsis
cerita/intipati cerita terlebih dahulu.
Contoh
intipati dalam 1
Intipati
ini menggambarkan peristiwa suasana pelajar-pelajar memain peranan untuk
menceriakan kelas.
*
Kemungkinan bagi pelajar menengah rendah boleh sebut sebagai kerangka isi
penting..ada 5 isi penting berdasarkan bahan grafik di ms 19 buku teks tg.2
CONTOH
BINGKAI CERITA YANG DIHASILKAN BERDASARKAN BAHAN GRAFIK.
*
Apabila siap semua bingkai cerita(papan cerita) sekurang-kurangnya 5,maka
daripada papan cerita itu tadi pelajar boleh menghasilkan multimedia dengan
menggunakan mana-mana software yg dipilih.(Sebagai aktiviti pilihan)
0 ulasan:
Catat Ulasan