Dikuasakan oleh Blogger.

Sabtu, 19 Disember 2020

Retorik:Perwatakan, Emosi, dan Etika Guru Dalam Menghadapi Aksiom Pelajar Corot

 

   Retorik:Perwatakan, Emosi, dan Etika Guru Dalam Menghadapi Aksiom Pelajar Corot

 

Oleh:Encik Mohd Hazli Che Seman @ Che Othman

 

Pengenalan

                Penulisan ini dikupas  berdasarkan disiplin ilmu penulis dalam bidang retorik yang mempunyai pluralisme makna. Retorik bermakna  seni menggunakan atau memakai bahasa yang indah dan menarik untuk memujuk atau mempengaruhi pemikiran pendengar[1]. Manakala mengikut  Isocrates pula retorik ialah suatu seni yang memerlukan minda yang bertenaga dan imaginatif  merangkumi semua aspek komunikasi. Retorik yang berkaitan dengan seni perucapan ini juga meliputi taakulan, perasaan, dan imaginasi.[2]Selain itu,retorik juga dianggap sebagai penggunaan medium atau bahasa untuk memujuk diri sendiri atau pun orang lain yang  berlandaskan penggunaan retorik sebagai landasan penyampaian dan berkomunikasi tentang maklumat. Atas landasan retorik inilah yang memberi impak kepada penerima untuk merubah sama sekali pandangan dan pendirian mereka.Mengikut  Stephen dalam bukunya ‘The Art of Public Speaking’,tujuan retorik lebih berkesan apabila disertai dengan penggunaan analisis, penjelasan dan pemujukan. Apakah perkaitan  retorik dengan aksiom? Aksiom ialah pernyataan yang diterima umum (tidak dibuktikan tetapi ternyata daripada pengalaman sebagai suatu kebenaran) dan menjadi asas bagi sesuatu huraian.Fenomena sebegini memang dihadapi oleh guru-guru yang mengajar pelajar  corot dalam proses pemudahcaraan dan pembelajaran.Oleh yang demikian,kecekalan dan semangat dalaman guru diperlukan untuk menghadapi segala kerenah atau perwatakan para pelajarnya.Kemahiran retorik diperlukan sebagai kemahiran menangani perwatakan para pelajar, bahkan juga kemahiran untuk membendung emosi diri guru sendiri,  memahami dan menilai emosi pelajar yang melibatkan etika guru  sebagaimana yang terkandung dalam falsafah pendidikan.

 

Perwatakan, Emosi dan Etika Guru Dalam Menghadapi Pelajar Corot.

 

                Teori pembelajaran mazhab behavioris banyak mengaitkan perwatakan dan emosi dalam proses pengajaran – pembelajaran (P & P). Pada persepsi penulis teori ini memang ada kebenarannya. Saya sendiri sepanjang mengajar di beberapa buah sekolah memang menghadapi kerenah para pelajar corot saban tahun.Malah,hasil daripada pemerhatian  aksi-laku,gerak-rasa dan gerak-fikir terhadap perwatakan para pelajar ini membawa kelahiran emosi mereka yang berselirat hala tuju dalam pelajaran.Katakan seorang pelajar A dalam hatinya bebas  berkata untuk tidak mahu belajar atau ingin ponteng kelas,tetapi tidak dapat melaksanakannya kerana terikat dengan peraturan dan etika sekolah.Jadi,sifat atau tingkah laku pelajar A itu disebut sebagai perwatakan,manakala perasaannya yang berniat untuk ponteng kelas atau malas belajar pula disebut sebagai emosi.Tetapi niat pelajar A itu dihalang oleh peraturan. Jadi,sebagai seorang guru yang memahami etika kerjanya perlu mendampingi pelajar sebegini untuk memberi bimbingan kepada hati nurani mereka supaya belajar untuk mencapai kejayaan untuk mengurus kendiri dan dalam aspek akademik diharap lulus.Bagi para pelajar yang tetap melanggar peraturan dengan ponteng kelas, malas belajar, menjawab mulut guru, tidak buat latihan dalam kelas dan sebagainya merupakan satu cabaran buat pendidik.Malah, adakalanya emosi guru mengalami rasa geram,hilang kesabaran dan kehilangan kepercayaan mandiri ketika proses pengajaran.Namun,hendak atau tidak kita sebagai seorang guru harus meneruskan pengajaran kepada mereka berdasarkan elemen 9 dalam FPK.Lagipun, sememangnya tugas mengajar merupakan co-business guru.Tetapi,apakah cara untuk menangani permasalahan ini? Adakah kesilapan kita mengajar sehingga pelajar tidak tertarik dengan cara kita, walhal pemilihan strategi pemudahcaraan dan pembelajaran yang sesuai telah dibuat.Bagaimana pula dengan sikap,kehendak diri dan penerimaan kognitif pelajar berkenaan dalam pelajaran? Sedangkan kita tahu kebolehterimaan kognitif mereka dalam pelajaran adalah lemah,lambat,sikap ketidakacuhan mereka dalam belajar dan ada yang mahu belajar tetapi ketidakupayaan mereka menerima maklumat pembelajaran, ekoran ketidakfahaman secara berterusan pelajar dalam bahagian tatabahasa dan sebagainya. Pernah pelajar saya mengatakan yang kedatangannya ke sekolah kerana tidak tahan dengan bebelan ibu bapa, bosan berada di rumah, datang ke sekolah kerana semata-mata untuk dapatkan wang saku, ada kawan-kawan yang satu pemikiran (sekepala) dan pelbagai sebab lagi yang diberikan kepada saya.Alasan-alasan sebeginilah yang memberi impak kepada atma guru sehingga berlakunya keberlangsungan sikap tidak bena terhadap para pelajar itu dan keadaan ini mencabar profesionalisme guru.Walaupun pada saat saya menulis artikel ini tiada pendalilan deduktif tetapi permasalahan ini pernah diceritakan atau dikongsikan kepada saya dan dialami sendiri oleh rakan guru yang lain yang turut menghadapi masalah sama apabila berhadapan dengan pelajar corot.Guru-guru yang mengalami situasi seperti saya ini telah membuat tasdik kepada pernyataan isu atau tajuk yang hendak saya sampaikan.

               

Oleh yang demikian,bukan senang untuk memanusiakan manusia. Sekiranya pelajar dan guru bermimpikan dengan penuh lampauan emosi untuk memiliki sesuatu,tetapi tiada komunikasi yang berkesan, maka kecelaruan emosi akan wujud dalam diri pelajar dan guru. Keadaan ini boleh merubah personaliti guru dan pelajar,kerana menghadapi tekanan dari aspek psikologi. Bagi Sigmund Freud pula yang merupakan pendokong kuat teori prinsip kenikmatan psikologi telah menganggap manusia lahir lengkap dengan naluri jantina dan agresif terhadap orang lain.Oleh yang demikian,wujud pula tingkah laku manusia yang dipandang sebagai hasil interaksi antara tiga alat dalam sahsiah iaitu Id (Dia),Ego (Aku) dan Superego (Aku yang agung).Hal ini menyebabkan akan ada sikap guru yang berasa mengajar kerana kewajipan tugas sahaja dan mengalami perasaan  meluat, bosan,lali atau diistilahkan  burn out  dengan para pelajar corot. Manakala pelajar pula menunjukkan sikap protes dan benci akan guru sehingga mereka memilih cara untuk ponteng kelas.Oleh yang demikian,guru dan pelajar tidak lagi berjalan sederap serta seiringan untuk memenuhi tujuan P& P dalam kelas. Lantaran itu, dua gambaran emosi ini akan menyerlahkan lagi perwatakan guru dan pelajar yang menghadapi situasi emosi bercelaru,serabut dan pelbagai lagi.

           

Tekanan psikologi ini secara implisitnya dapat didiagnosis  berlaku kepada diri guru.Guru mengalami tekanan psikologi sebegini akan menyebabkan wujud proses membina terhadap kerisauan sehingga membawa perwatakan guru tersebut kepada fikiran yang bertentangan dan memaparkan Ego sebagai sesuatu yang sesuai untuk menyatakannya kepada masyarakat sekolah.Lagipun tekanan tersebut berlaku dalam keadaan bawah sedar. Kerisauan dan kekecewaan inilah yang disebut sebagai perwatakan yang menghadapi gangguan emosi.Hal ini dapat dibuktikan melalui kenyataan berikut;

                                         

Sebanyak 4.4 peratus atau 2,123 daripada 48,258 guru

dikenal pasti mengalami stres tahap sederhana tinggi tahun lalu,

kata Menteri Pendidikan, Dr Maszlee Malik.                                                                                                                                                       (Berita Harian Online,28 Ogos 2018)

                Memang tidak dapat dinafikan lagi,bebanan kerja sebagai guru semakin kompleks kerana selain mengajar,kerja guru ditambah dengan tugas perkeranian yang tidak relevan membebankan guru untuk menjalankan pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas membawa kepada berlakunya gangguan emosi atau stres. Kutipan data 4.4 peratus guru stres itu disebabkan oleh beberapa faktor seperti  isu keluarga, kewangan,pentadbiran,bebanan tugas, tidak mendapat penghargaan, kekurangan kemahiran dalam menjalankan tugas dan tidak dilatih untuk menangani stres.[3]Justeru, guru-guru yang mengalami faktor tersebut bolehlah dikatakan terdedah kepada risiko untuk mengalami tekanan sehingga boleh membawa kepada penyakit kemurungan. Nor Zuraida, kebanyakan mereka menghidap kecelaruan bipolar, iaitu kewujudan pelbagai karakter yang berlawanan dengan keadaan guru terbabit sebelumnya. Hal ini diikuti kebimbangan melampau dan kemurungan.Mereka yang mengalami kecelaruan bipolar nampak sihat seperti biasa, malah pada tahap hipoaktif, mereka menjadi rajin dan produktif dalam melakukan sebarang kerja walaupun tidak mempunyai waktu rehat yang cukup.[4] Hal ini menyebabkan guru mengisolasikan dirinya kerana tidak sanggup lagi menghadapi tekanan psikologi secara berterusan.

Walau apapun situasi, guru tetap guru yang perlu masuk kelas untuk mengajar kerana etika dan profesionalisme guru yang menuntut untuk berbuat demikian.Dalam penghidupan seorang guru dengan kerjayanya, etika yang wujud merupakan peringatan kepada watak - perwatakan guru kerana adakalanya sesuatu perkara itu boleh buat atau tidak boleh buat.Oleh itu, guru perlu banyak menggunakan bahasa retorik yang indah, menyentuh jiwa, memerlukan tafsiran dan pemikiran yang mendalam bagi menghadapi para pelajar corot.Impaknya, mendatangkan manfaat kepada diri guru sendiri dan pelajar dalam menangani emosi masing-masing.Adakalanya etika boleh diketepikan apabila menghadapi situasi rencam dengan para pelajar  corot. Hal ini dikatakan demikian kerana,etika sesuatu yang relatif dan adakalanya psikologi dan falsafah mengambil alih peranan etika.Psikologi bermakna guru perlu menyoroti  ke dalam diri pelajar kepada tujuan dan keinginan manusia yang bergelar murid  sangat kompleks. Sementara itu, falsafah pula menjelajah keluar untuk mencari erti kehidupan manusia dalam hubungannya sesama manusia, dengan alam semesta dan tuhan.

Retorik:Weltanschauung dan Penyelesaian Fenomenon

Sedari saya menulis artikel yang mengandungi pendalilan silogisme yang dikemukakan ini boleh disangkal premisnya, sekiranya khalayak tidak berpuas hati.Audiens boleh mengutarakan premis-premis baharu sama ada dalam bentuk pendalilan induktif atau deduktif serta menggunakan penghujahan asertif,penghujahan berilustrasi dan penghujahan faktual.Kembali saya kepada tujuan asal penulisan artikel ini.Oleh itu, izinkan saya menyatakan situasi rencam para pelajar corot berdasarkan disiplin ilmu retorik,kosmologi dan pemikiran Melayu(bukan dalam disiplin ilmu pendidikan) yang saya pelajari dulu bahawa para pelajar ini bersikap retorikus malas,retorikus culas dan retorikus lizardus dalam ruang lingkup entiti dunianya.Justeru,guru harus berusaha untuk mengubah pemikiran,kepercayaan dan perlakuan para pelajar corot.Jadi,guru(perucap) yang ingin menggunakan retorik pemujukan harus tahu lebih mendalam tentang kecenderungan,minat,pemikiran literal dan penerimaan lateral kecerdasan daya kognitif (otak),termasuk kebolehan membaca serta kecondongan pelajar terhadap sesuatu subjek.Pekara inilah yang merupakan cabaran dan ketakutan guru dalam mengatasi fenomena berkenaan.Segala kekangan dan rintangan bukan mudah untuk mencari titik penyelesaian dan seterusnya menggapai  matlamat dalam proses pemudahcaraan dan pembelajaran.Tambahan pula, fakulti minda para pelajar corot berada di tahap lemah.Oleh yang demikian,pemujukan yang hendak dilakukan oleh seorang guru mesti berkomunikasi tentang informasi dengan jelas, ringkas dan perlu menggunakan kaedah-kaedah penyampaian  yang menyakinkan kepada para pelajar yang bolehlah saya istilah sebagai pelajar galus (gagal lulus),pelajar halus (harapan lulus) atau garus(gagal terus) atau lampau lemah.Hal ini dikatakan demikian kerana pemujukan merupakan satu proses psikologikal dalam konteks untuk menyatakan sudut pandangan kita dan kemudian menyematkannya dalam pemikiran orang lain (pelajar) sehingga membolehkan mereka  lulus dalam peperiksaan atau setidak-tidaknya dalam kejayaan mereka menguruskan kehidupan selepas keluar dari alam persekolahan.

Selain itu, pemujukan yang saya buat tertumpu kepada pemujukan tidak rasional( ethos dan pathos) bukan pemujukan rasional(logos atau reason).Sebagaimana menurut Aristotle menyatakan pemujukan adalah seperti berikut:-


“Aristotle defines it, is faculty of observing in any given case the available means of persuasion, and since the orator adresses a popular audience including untrained thinkers,his appeals is threefold: to their reason (logos), to their feelings (pathos),and to their confidence in his character, that is,in his virtue,competence,courtesy,good sense,good will (ethos).It thus appears,says Aristotle,that rhetoric is an offshoot of dialectic (logos) and also of ethical studies(ethos and pathos)”

                Lantaran itu, usaha memujuk orang merupakan sesuatu yang susah. Walau bagaimanapun tanpa kita sedar pemujukan sebenarnya berlaku setiap hari dalam kehidupan kita, sama ada ia berlaku pada individu atau berkumpulan bagi menyatakan weltanschauung perucap terhadap subjek.Untuk tujuan ini, guru hendaklah melaksana pemujukan tidak rasional bagi berkomunikasi tentang maklumat dengan baik dan memerlukan segala skil berucap supaya para pelajar corot akan memberi reaksi dan aksi serta menaruh kepercayaan.Pemujukan sebegini tidak merayu kepada intelek tetapi pada perasaan dan emosi.Kesan-kesan emosi adalah luas seperti gembira,belas kasihan,geram,sayang,cekal dan sebagainya. Dengan mempermain-mainkan perasaan itu,guru berharap untuk mengubah kepercayaan dan kelakuan para pelajarnya. Dalam hal ini,sekiranya guru berjaya menaruh kepercayaan dan membuka halangan kepada ruang emosi berdasarkan Model Tingkap Johari,maka hubungan guru –pelajar menjadi harmoni.Seterusnya dapat merungkai segala tekanan kepada beban dan mental guru.Manakala perwatakan pelajar pula dapat menjadi insan yang boleh ditunjuk ajar, menerima kita sebagai gurunya dengan rela hati dan suka untuk berada dalam kelas kerana minat dengan guru berkenaan.Tetapi, perkara ini bukan mudah untuk dilaksanakan kerana ia menuntut kesabaran dan kecekalan yang paling tinggi.Malah,saya sendiri kadang-kala mengalami konflik mengajar dengan para pelajar corot.Apakah kita mampu menghadapi realiti dan konflik sebegini secara berterusan? Sukar untuk saya memberi jawapan.Kata hati audiens yang membaca artikel saya ini mungkin dapat menjawab pertanyaan saya.Apa-apapun berikanlah kepada saya, tuhanku yang Maha Esa segala kekuatan dalam menghadapi dilema ini.


                 Di samping itu, kajian tindakan dan inovasi dalam P&P boleh dilaksanakan kepada para pelajar corot untuk membantu mereka lulus dalam peperiksaan.Namun, sejauh manakah keberkesanan kajian dan kejayaannya? Saya sendiri pernah terlibat dengan kajian tindakan pada peringkat daerah,negeri dan kebangsaan pada tahun 2005,2007,2010,2015 dan 2018.Pada persepsi saya ingin tegaskan bahawa hasil kajian ini tidak semestinya dapat digunakan untuk pelajar kelas lain kerana ia bergantung kepada budaya dan kebolehan pelajar semasa membuat kajian,tetapi kaedahnya boleh diadaptasi serta diterapkan pengamalan cara kepada para pelajar lain.Pada tahun 2018 pula,ketika pertama kali berada di SEMKIP saya diarahkan  membuat kajian tindakan untuk Seminar PdPc Abad ke-21 dan Karnival Inovasi Peringkat Kebangsaan yang bertemakan ″Amalan Terbaik PdPc KBAT Abad ke-21 menerusi Revolusi Industri 4.0”kali ini responden kajian saya melibatkan pelajar lemah bahagian C.Akhirnya,metodologi kajian di kenal pasti dan kaedah SuASim diperkenalkan untuk mengatasi kelemahan pelajar tersebut.

Refleksi

                Tuntas bicara,dalam menghadapi aksiom pelajar corot memang kita akan melalui jerih-perih untuk melahirkan pelajar yang berjaya dalam pelajaran, apatah lagi dalam soal untuk mengejar pembentukan insan kamil jauh sekali.Sekiranya guru terlalu berharap, meletak pencapaian akademik pelajar semata-mata,maka akan membawa tekanan-tekanan emosi dalam diri seseorang guru.Natijahnya, apabila tidak mencapai target dan apa-apa yang diharapkan,lama-kelamaan guru itu sendiri akan berasa nihil.Oleh sebab itu,pada prinsip penghujahan deduktif  dan pengaklunan pemikiran saya,maka kejayaan para pelajar corot bukan bergantung kepada pengukuran kejayaan akademik sahaja.Persoalan yang menjadi premis saya ialah para pelajar corot nanti berjaya menempatkan diri dalam hubungan kemasyaraktan yang positif, bekerja untuk meneruskan keberlangsungan penghidupan,mengurus diri atau keluarga dan mencapai kebahagiaan duniawi serta ukhrawi.Sekiranya audiens berasa premis saya tidak berada pada landasan keabsahan silalah menegur saya dengan diskusi,polemik berilmiah atau penghujahan induktif dan marilah kita bersama-sama mengumpul data-data empirikal serta seterusnya mencapai konsensus dalam senario menghadapi pelajar corot.

BIBLIOGRAFI

Akhbar Dalam Talian/Sumber Internet

 Mohd Anwar Patho Rohman4.4 Peratus Guru Stres”.Berita Harian Online,28 Ogos,2018.

Akhbar

Siti Nor Afzan Kasiman. Ramai Guru Sakit Jiwa.Kosmos,23 Mac,2009.

Buku

E.Lucas,Stephen. The Art of Public Speaking. USA: McGraw-Hill,1995.

Hamidah Abd.Hamid. Pengantar Estetik. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka,1995.

__________.Kamus Dewan.Edisi ke-4. Kuala Lumpur:Dewan Bahasa dan Pustaka,2007.

Mok Soon Sang. Nota Ulangkaji dan Latihan P.T.K. Bandar Puchong: Multimedia-ES Resources Sdn.Bhd.,2005.

Peter Dixon. Retorik. Kuala Lumpur:Dewan Bahasa dan Pustaka, 1991.

Wilson, John. The Philosophy. London: Heinemann Educational Books Ltd.,1972.

 

 

 



[1] Kamus Dewan,edisi keempat,hlm.1135.

[2] Peter Dixon, Retorik, (Kuala Lumpur:Dewan Bahasa dan Pustaka,1991),hlm.14-15.

[3]4.4 Peratus Guru Stres.Berita Harian Online,28 Ogos,2018.

[4]Ramai Guru Sakit Jiwa.Kosmos,23 Mac,2009.

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

JOM IKUTI BLOG SAYA

"Masa itu emas"