Dikuasakan oleh Blogger.

Isnin, 4 Oktober 2010

Cetusan Pendapat Desis hati


Bahasa Melayu dan Kerjaya  Guru  Bahasa Melayu.

Dalam perlembagaan Malaysia melalui perkara 152 telah meletakkan setinggi-tingginya fungsi bahasa Melayu.Fungsi dan penggunaan bahasa Melayu ini perlulah pula di sebar luas secara betul tatabahasa dan pembinaan ayat yang gramatis dari peringkat sekolah lagi.Siapakah yang memainkan peranan ini?Seharusnya guru bahasalah yang memainkan peranan utama untuk menjadikan bahasa Melayu ini berada ditempat yang sepatutnya serta nilai kepentingannya hendaklah melebihi daripada bahasa lain,terutama bahasa Inggeris.Namun,sejak akhir-akhir ini bahasa Melayu seolah-olah terpinggir di negara  sendiri.Kita lihat saja papan-papan iklan di depan mata kita yang sekarang ini banyak dalam bahasa Inggeris atau bahasa Mandrain.Kalau ada penggunaan bahasa Melayu,tapi salah pula dari segi ejaan atau hukum D-M.Justeru,tidak terasakah guru-guru bahasa Melayu untuk membetulkan keadaan ini di peringkat sekolah lagi.Seterusnya menanam perasaan cinta anak murid kita kepada  bahasa Kebangsaan.Jangan biarkan bahasa ini menjadi lipatan sejarah seumpama bahasa Sanskrit yang hanya kini menjadi bahan kajian bahasa saja .

Marcapada,kita seringkali melihat penggunaan bahasa Inggeris lebih mendominasi kehidupan harian kita kini.Ke mana dan bagaimana pula hala tuju bahasa Melayu kita pada suatu hari nanti?Selaku guru bahasa Melayu adakah kita berasa tercabar atau dicabar?Oleh yang demikian,marilah guru-guru bahasa Melayu kita bersatu atas satu paksi menegakkan kembali bahasa ini seperti termaktub dalam perlembagaan supaya ia tidak menjadi keranda 152 di bumi tercinta ini dalam sebuah negara berketuanan Melayu.Justeru,bagaimana peranan yang harus dimainkan oleh guru-guru bahasa Melayu dalam menarik minat supaya pelajar lebih memahami dan memudahkan para pelajar mempelajari bahasa ini?Dalam hal ini,guru-guru perlulah bijak menggunakan pedagogi dalam mengajar bahasa Melayu.Gunakan apa saja kaedah.Contohnya kecerdasan pelbagai.Para guru cuba renungkan teori di bawah ini.

TEORI JOHN CAROLL MENGENAI PENGAJARAN BERKESAN
n      1. KECENDERUNGAN
Ø      MEMUPUK MINAT PELAJAR
2. KEBOLEHAN MEMAHAMI ARAS PELAJAR / IQ
3. KETABAHAN / KETEKUNAN
Ø      MOTIVASI PELAJAR
4. PELUANG / MASA DAN PERSEDIAAN GURU
5. KUALITI PENGAJARAN

TIP/ASET PENULISAN
n       Bacaan yang luas.
            *Rencana dalam akhbar / majalah.
            *Kosa kata terkini.
            *Ragam ayat.
            *Pengetahuan am.
Mohd Hazli
#Penulis ialah Guru Cemerlang Bahasa Melayu.Tulisan berkenaan hanyalah pendapat peribadi penulis.Wassalam.

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

JOM IKUTI BLOG SAYA

"Masa itu emas"