1.1 Puisi Tradisional
Pengenalan
Sejenis karya atau teks berangkap yang popular dalam kalangan masyarakat Melayu.Karya yang berbentuk lisan ini akhirnya ditulis semula dalam bentuk teks bertulis bagi tujuan mendokumentasikan khazanah sastera Melayu.Terdapat 2 bentuk puisi tradisional dalam bahasa Melayu,iaitu puisi terikat dan puisi bebas.
DEFINISI DAN KONSEP
Puisi tradisional Melayu merupakan warisan bahasa Melayu yang sangat unik. Puisi tradisional Melayu telah pun muncul sebelum bermulanya sistem tulisan lagi. Menurut Abdul Halim Ali (2004:2), puisi bukan sahaja sebati dalam jiwa masyarakat sebagai satu hasil seni, malah merupakan satu bentuk wadah pemeliharaan adat, pembina sahsiah diri, pengajar agama dan ilmu pengasih, pertahanan, hiburan, dan juga kepercayaan.
Menurut
Mohd Rosli Saludin (2000:10), bentuk-bentuk dan jenis-jenis puisi yang terdapat
dalam puisi tradisional Melayu adalah seperti pantun, syair, seloka, teromba,
gurindam, peribahasa berangkap, talibun, nazam, rubai, kit ’ah, masnawi,
ghazal, zikir dan selawat, berzanji, teka-teki, endoi, rejang, hadrah dan
dabus.
FUNGSI UMUM PUISI TRADISIONAL
1.
Menyampaikan pesanan kepada manusia supaya
sentiasa berbuat kebaikan.
2.
Alat untuk mengajar dan memberikan didikan ke
arah kebaikan.
3.
Menceritakan pandangan masyarakat tentang
peristiwa yang terjadi pada sesuatu masa.
4.
Memberikan gambaran tentang masyarakat zaman
dahulu seperti:
a)
papapran kehidupan seharian
b)
adat istiadat
c)
keagamaan
d)
keindahan alam dan
e)
hubungan dengan sesama manusia
1.1.1. PANTUN
PENGENALAN
Pantun merupakan puisi tradisional Melayu yang paling popular. Hal ini
disebabkan oleh sifatnya yang asli. Keaslian yang dimaksudkan adalah kerana
pantun hanya dijumpai pada bangsa Melayu Nusantara sahaja. Menurut Za’ba
1965:219), pantun adalah kaedah rangkapan yang tertua dan memang asal orang
Melayu sebenar. Sejak orang Melayu belum tahu menulis surat lagi, mereka telah
pun pandai berpantun dan kerap berbalas pantun sesama mereka. Menurut Harun Mat
Piah, et al (2000:112) pula, pantun yang telah pun diterima umum merupakan
puisi asli ciptaan orang Melayu iaitu bukan saduran atau penyesuaian
daripada puisi-puisi Jawa, India, Cina dan sebagainya.
DEFINISI
1.Harun Mat Piah (1989 ) telah memberikan definisi pantun berdasarkan
aspek dalaman dan aspek luaran atau struktur visual pantun itu sendiri.
2. Aspek dalaman pantun meliputi unsur estetik dan isi (tema dan
persoalan).Unsur estetik pantun dapat dilihat berdasarkan 2 aspek,iaitu:
a) Penggunaan lambang-lambang tertentu yang
terdapat dalam pantun
mengikut tangggapan dan pandangan dunia
masyarakat Melayu
b) Hubungan makna antara pasangan pembayang
dengan pasangan maksud
sama ada secara konkrit atau abstrak.
CIRI-CIRI PANTUN
Ciri-ciri pantun dapat dilihat dari aspek strukturnya.
1.Ciri pantun ialah mempunyai rangkap-rangkap yang berasingan. Rangkapnya berasingan
dan boleh berdiri sendiri sebagai satu kesatuan idea Setiap rangkap terdiri daripada baris-baris yang sejajar serta
berpasangan seperti 2,4,6 hingga 16.
2.Seterusnya, pantun mempunyai jumlah suku kata dalam setiap baris antara
lapan hingga dua belas suku kata iaitu mengandungi kata dasar antara empat
hingga lima patah perkataan. Namun begitu, pada kebiasaannya pantun mengandungi
antara lapan hingga sepuluh suku kata.
3.Selain itu, setiap rangkap pantun mempunyai dua bahagian iaitu bahagian
pembayang dan juga bahagian maksud. Sebagai contoh, dalam satu quatrain
terdapat dua unit, satu unit pembayang dan unit satu lagi merupakan unit
maksud.
Pembayang ialah gambaran alam dan maksud ialah gambaran sifat dan sikap
manusia.
4.Ciri yang lain ialah pantun mempunyai skema rima hujung yang
tetap iaitu a-b-a-b. Walau bagaimanapun, terdapat juga variasi pada rima hujung
pantun iaitu a-a-a-a, a-a, a-b, b-a, dan sebagainya. Pada kebiasaannya, pantun
akan menggunakan rima akhir a-b-a-b.
5.Ciri terakhir ialah satu rangkap pantun sahaja sudah memiliki kesatuan
fikiran yang lengkap dan sempurna. Dalam kata lain, satu rangkap pantun sahaja
sudah dapat memberikan maksud yang hendak disampaikan secara keseluruhan.
Dari
aspek visual (dalaman pantun)
6.Penggunaan
lambang yang sesuai dengan norma, nilai dan tanggapan masyarakat setempat.
7. Pantun yang baik mempunyai hubungan idea dan wacana antara unit
pembayang dengan unit maksud sama ada secara konkrit atau abstrak.
JENIS PANTUN :
BERDASARKAN TIGA ASPEK
1. Suduk Khalayak
(penutur dan pendengar pantun)
a. Pantun kanak-kanak - Pantun yang bermaksud nasihat terutamanya menyentuh
alam pendidikan
b. Pantun orang dewasa / orang muda – Pantun yang bertemakan kasih sayang, usik
mengusik, kepahlawanan, adat resam, budi, nasihat dan sebagainya.
c. Pantun orang tua – Pantun yang mengandungi maksud nasihat, kias ibarat, adat
resam serta mengandungi nilai kemasyarakatan dan kebudayaan.
2. Sudut bentuk –
berdasrkan jumlah dalam setiap rangkap
Mempunyai empat kumpulan :
i. Pantun dua baris / dua kerat (pameo/pantun kilat)
ii. Pantun empat baris / empat kerat (kuatren)
iii. Pantun lebih empat baris (6 kerat – 16 kerat)
iv. Pantun berkait.
3. Sudut Tema (sebelas tema)
i. Pantun adat dan resam manusia
ii. Pantun agama dan kepercayaan
iii. Pantun budi
iv. Pantun jenaka dan permainan
v. Pantun teka-teki
vi. Pantun kepahlawanan
vii. Pantun nasihat dan pendidikan
viii. Pantun peribahasa dan perbilangan
ix. Pantun kias dan ibarat
x. Pantun kembara dan perantauan
xi. Pantun percintaan
Fungsi Pantun
i. Digunakan dalam aktiviti masyarakat seperti dalam kegiatan seni, keagamaan,
dan adat istiadat.
ii. Sebagai alat komunikasi untuk menyampaikan isi hati dan hajat, seperti
sanjungan, pemujaan dan ucapan selamat kepada seseorang dalam sesuatu upacara
atau majlis rasmi.
iii. Sebagai alat hiburan dan bahan jenaka serta gurau senda, terutamanya
pantun jenaka dan pantun usik-mengusik serta pantun dalam permainan.
iv. Sebagai alat pendidikan sama ada secara menyindir, kias atau berterus
terang.
v. Sebagai alat menguji ketajaman akal dan kehalusan perasaan seperti pantun
teka-teki, pantun peribahasa dan pantun yang terdapat dalam puisi adat atau
teromba.
vi. Sebagai alat untuk mendapatkan gambaran masyarakat, terutama sebagai
gambaran minda dan pemikiran masyarakat Melayu, pandangan hidup, harapan,
cita-cita, daya estetik dan perspektif mereka seluruhnya. Oleh itu, banyak
sarjana berpendapat bahawa untuk mengenal bangsa Melayu, kenalilah pantun
mereka.
Teknik penulisan pantun:
• Bentuk terikat
• Rangkap – jumlah baris serangkap ( 2,4,6 hingga 16)
• Rima yang bertentangan a-b, a-b dan seterusnya
• Jumlah perkataan sebaris – 4 hingga 5 patah perkataan
• Jumlah suku kata sebaris – antara 8 hingga 10
• Jeda (hentian sejenak/ ‘pause’) – di antara dua perkataan sebaris
• Pembayang dan maksud dalam serangkap
• Maksud – tema pantun
Contoh huraian :
Buah langsat kuning mencelah,
Senduduk tidak berbuah lagi;
Sudah dapat gading bertuah,
Tanduk tidak berguna lagi.
Pantun ialah puisi Melayu lama berbentuk terikat.
Dari segi rangkap:
Pantun di atas ialah pantun empat baris serangkap atau pantun empat kerat yang
terbina dalam baris-baris yang sejajar dan berpasangan.
Buah langsat kuning mencelah, B1
Senduduk tidak berbuah lagi; B2
Sudah dapat gading bertuah, B3
Tanduk tidak berguna lagi. B4
Dari segi rima akhir pantun:
Skema rima akhir pantun di atas adalah bertentangan iaitu a-b,a-b
Buah langsat kuning mencelah, a
Senduduk tidak berbuah lagi; b
Sudah dapat gading bertuah, a
Tanduk tidak berguna lagi. b
Jumlah perkataan sebaris:
Jumlah perkataan sebaris adalah tetap / sekata iaitu di antara 4 patah
perkataan.
Buah langsat kuning mencelah, 4 p.p.
Senduduk tidak berbuah lagi; 4 p.p.
Sudah dapat gading bertuah, 4 p.p.
Tanduk tidak berguna lagi. 4 p.p
Jumlah suku kata sebaris:
Jumlah suku kata sebaris adalah tetap iaitu di antara 9 hingga 10 jumlah suku
kata sebaris
Bu/ah/ lang/sat/ ku/ning/ men/ce/lah, 9 jumlah suku kata
Sen/du/duk/ ti/dak/ ber/bu/ah/ la/gi; 10 jumlah suku kata
Su/dah/ da/pat/ ga/ding/ ber/tu/ah, 9 jumlah suku kata
Tan/duk/ ti/dak/ ber/gu/na/ la/gi. 9 jumlah suku kata
Jeda
Terdapat hentian sejenak / jeda di antara dua perkataan dalam sebaris
Buah langsat / kuning mencelah,
Senduduk tidak / berbuah lagi;
Sudah dapat / gading bertuah,
Tanduk tidak / berguna lagi.
Pembayang (sampiran) dan maksud pantun
Dalam serangkap pantun mengandungi dua unit / kuplet iaitu kuplet pembayang dan
kuplet maksud. Baris pertama dan kedua ialah kuplet pembayang dan baris ketiga
dan keempat ialah kuplet maksud.
Buah langsat kuning mencelah,
Senduduk tidak berbuah lagi; Kuplet pembayang
Sudah dapat gading bertuah,
Tanduk tidak berguna lagi. Kuplet maksud
Dari segi maksud pantun
Lengkap maksud pantun itu dengan serangkap sahaja. Pantun di atas bertemakan
budi iaitu perilaku orang yang melupakan sesseorang yang banyak berjasa setelah
bertemu orang yang baru dan kelihatan sempurna.
Sudah dapat gading bertuah,
Tanduk tidak berguna lagi.
Maksud pantun di atas ditulis secara berkias. Oleh itu perkataan gading dan
tanduk dipilih sebagai kiasan. Maksud
pantun walaupun ringkas tetapi kerana disampaikan secara kiasan sudah pasti
menimbulkan kesan mendalam dan makna yang sangat
luas.
0 ulasan:
Catat Ulasan