Dikuasakan oleh Blogger.

Selasa, 16 November 2021

SKEMA/PP UJIAN SUMATIF BM PT3 KERTAS 1 NOV.2021

 

Hello...dah jawab ke soalan ujian sumatif bm ...nk tahu skema jwpn ye..ok..kat sini cg bagi cadangan skema jawapan bagi memudahkan pelajar-pelajar semak jawapan yang telah pelajar jawab..camna berapa betul? Harap skema ini dapat membantu pelajar-pelajar..

SKEMA/PANDUAN PENSKORAN UJIAN SUMATIF BM PT3 KERTAS 1 NOVEMBER 2021

BAHAGIAN A(Objektif Aneka Pilihan )

1. B

6. B

11. C

16.A

2. C

7. C

12.

17. B

3. D

8. B

13.

18. C

4. A

9. B

14. D

19. C

5. A

10.B

15. A

20. B


BAHAGIAN B : (OBJEKTIF PELBAGAI BENTUK)

SOALAN 1

i )   deligasi ------       delegasi

ii)   ekskutif ------   eksekutif

iii)  antara  bangsa------   antarabangsa

 

Soalan 2 : Kesalahan Bahasa

i ) amat tercantik. ---------  tercantik / amat cantik

ii) Aidil Maju Restoran -------------   Restoran Aidil Maju



SOALAN 3 : PEMAHAMAN PETIKAN

1 .Berdasarkan bahan 1 dan bahan 2, nyatakan kemudahan-kemudahan yang diperoleh Alif dan Izara dalam bidang yang mereka ceburi pada era serba moden tersebut.                                                                                        [3 markah]

-Alif tidak perlu bertajak,berkubang,berselut,mengotorkan badan dan tidak perlu terbongkok-bongkok mengerat padi kerana Alif menggunakan pembajak dan jentara tuai.

-izara tidak memerlukan modal yang tinggi dan tidak memerlukan premis untuk menjalankan perniagaan menggunakan teknologi yang canggih

 

2. Berdasarkan kedua-dua petikan, nyatakan persamaan antara Alif dengan Izara.                                                                                                         [3 markah]

-Mereka merupakan generasi yang hidup dalam zaman moden

-mereka berjaya dalam bidang yang mereka ceburi

-mereka memanfaatkan teknologi yang terdapat pada zaman moden dengan sebaiknya.

3.Kejayaan Alif dan Izara merupakan hasil usaha kegigihan mereka.

Pada pendapat anda,apakah langkah yang perlu dipraktikkan oleh seseorang untuk mengekalkan kejayaan yang telah diperoleh?                                                                                                                               [4 markah]

-berusaha memajukan lagi pasaran produk yang dihasilkan

-berjumpa dengan golongan yang lebih berpengalaman dalam bidang yang mereka ceburi untuk mendapatkan tip mengekalkan kejayaan

-menghadiri kursus-kursus yang berkaitan dengan bidang yang diceburi

* terima mana-mana isi yang bersesuaian dengan kehendak soalan/isi yang relevan

SOALAN 4 : NOVEL

1)MAK SU KIAH

PENGAJARAN: Kita hendaklah prihatin terhadap jiran yang berada dalam kesusahan.

CONTOH PERISTIWA: Mak Su Kiah menyediakan makan tengah hari kepada ibu Alias iaitu Puan Leha.


2) LEHA

PENGAJARAN: Sebagai ibu bapa,kita hendaklah mengajar ilmu agama kepada anak-anak.

CONTOH PERISTIWA: Puan Leha mengajar Alias mengaji al-Quran di rumahnya.

3) SOM

PENGAJARAN: Kita hendaklah tekun menuntut ilmu.

CONTOH PERISTIWA: Som belajar Matematik dan membuat latihan bersama dengan Alias.

BAHAGIAN C: PEMINDAHAN MAKLUMAT

BAHAGIAN C

Soalan 1 :skema rumusan

CADANGAN ISI

Idea Utama-Petikan membincangkan manfaat-manfaat membeli barangan buatan tempatan.

 

Idea Sokongan/isi penting

1)Dengan membeli barangan buatan tempatan, kita dapat menjimatkan perbelanjaan.

2)Harga barangan buatan tempatan yang lebih murah daripada harga barangan import membolehkan kita menabung wang untuk kegunaan masa depan.

3) Selain itu, pembelian barangan buatan tempatan dapat memajukan industri desa.

4) Pertumbuhan pelbagai industri desa dapat menawarkan peluang pekerjaan kepada masyarakat.

5)Di samping itu, imej negara dapat dipertingkat kerana mutu barangan tempatan setanding dengan barangan import.

6)Negara kita lebih dikenali oleh pelancong asing yang membeli barangan tempatan sebagai cenderahati.

 

Penutup

Kseimpulannya,masyarakat perlulah berganding bahu memajukan indusrti barangan buatan tempatan agar setanding dengan negara luar.

 

Soalan 2 : Ulasan ( Klon buku teks tingkatan 1, Banjir, Oh, Banjir !,ms:14 )

Cadangan skema isi tersirat ulasan

1.      mengikuti panduan keselamatan semasa banjir seperti mematikan semua suis elektrik dan mengunci pintu rumah sebelum berpindah.

2.      tidak meredah air banjir atau menggunakan kenderaan semasa banjir

3.      kecuaian boleh menyebabkan kematian

4.      ibu bapa awasi anak-anak agar tidak bermain air bah

·         terima mana-mana isi tersirat yang relevan ( boleh juga rujuk jawapan isi dalam buku teks ting.1 di  halaman 236 )

 

                                                 

 

### SKEMA KERTAS 1 TAMAT ###


0 ulasan:

Catat Ulasan

 

JOM IKUTI BLOG SAYA

"Masa itu emas"