Dikuasakan oleh Blogger.

Selasa, 10 Februari 2015

Pengenalan i-think

Belum terlambat untuk cikgu ucapkan selamat kembali ke sekolah untuk tahun 2015 .Apa kata kalau   kita belajar tentang i-think? Kali ini cikgu hendak perkenalkan dua peta pemikiran,iaitu peta bulatan dan peta pebagai alir.
PETA BULATAN


 Peta bulatan bermaksud proses pemikiran untuk mendefinisikan mengikut konteks. Kata kunci untuk memahami peta bulatan adalah dengan menggunakan ayat seperti senaraikan, jelaskan, tuliskan semua yang anda tahu, sumbangsaran, kenal pasti, kaitkan dengan pengetahuan sedia ada, meneroka makna/ maklumat. Contoh Penggunaan Peta Bulatan





PETA PELBAGAI ALIR
Peta pelbagai alir bermaksud proses pemikiran untuk menyatakan sebab dan akibat. Kata kunci untuk memahami peta pelbagai alir adalah dengan menggunakan pernyataan ayat seperti bincangkan akibatnya/ pengajaran, apakah yang akan berlaku sekiranya…., jika….maka….., terangkan perubatan…., kenalpasti pengajarannya, kenalpasti keputusan daripada…., apa yang berlaku jika… Contoh Penggunaan Peta Pelbagai Alir *Kotak empat segi sama bermaksud pelajar boleh menyatakan sumber yang diperoleh atau diketahui maklumatnya. - Guru - Buku Teks - Kawan - Internet - Media Massa - Ibu bapa *Sumber yang hendak ditulis itu dibuat dalam pepenjuru kotak berkenaan.

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

JOM IKUTI BLOG SAYA

"Masa itu emas"