KARYA
TRADISIONAL
DALAM
TEKS
MAHKOTA
SASTERA MELAYU ( SEMESTER 1)
PUISI TRADISIONAL-PANTUN BUDI
BAHAGIAN A: PENGHAYATAN KARYA
Catatan: Nota ini hanya pandangan penulis(cikgu Mohaz )sahaja. Sila
berbincang dan rujuk guru anda jika ada sebarang kemusykilan.
KARYA
TRADISIONAL
Penulis ingin mengkategorikan
karya tradisional yang terkandung dalam buku Mahkota Sastera Melayu (MSM)
kepada dua bahagian,iaitu pembelajaran atau bedah karya berkaitan puisi
tradisonal dan prosa tradisional.
Hasil
Pembelajaran
Calon
seharusnya dapat:
(a)
Mengenal pasti jenis dan ciri, fungsi, teknik penulisan, pemikiran, dan
pengajaran dalam karya tradisional;
(b)
Membincangkan jenis dan ciri, fungsi, teknik penulisan, pemikiran, dan
pengajaran dalam karya tradisional;
(c) Menilai jenis dan ciri, fungsi, teknik penulisan, pemikiran, dan pengajaran dalam karya tradisional.
1) Puisi Tradisional
PENGENALAN
Puisi tradisional adalah sejenis karya atau teks berangkap
yang popular dalam kalangan masyarakat Melayu.Karya yang berbentuk lisan ini
akhirnya ditulis semula dalam bentuk teks bertulis bagi tujuan mendokumentasikan
khazanah sastera Melayu. Dalam buku Mahkota Sastera Melayu jenis puisi tradisonal yang dipelajari adalah
seperti berikut:-
a) Pantun
b) Syair
c) Gurindam
d) Seloka
DEFINISI DAN KONSEP
Puisi tradisional Melayu merupakan warisan bahasa Melayu yang sangat unik. Puisi tradisional Melayu telah pun muncul sebelum bermulanya sistem tulisan lagi. Menurut Abdul Halim Ali (2004:2), puisi bukan sahaja sebati dalam jiwa masyarakat sebagai satu hasil seni, malah merupakan satu bentuk wadah pemeliharaan adat, pembina sahsiah diri, pengajar agama dan ilmu pengasih, pertahanan, hiburan, dan juga kepercayaan.
Menurut
Mohd Rosli Saludin (2000:10), bentuk-bentuk dan jenis-jenis puisi yang terdapat
dalam puisi tradisional Melayu adalah seperti pantun, syair, seloka, teromba,
gurindam, peribahasa berangkap, talibun, nazam, rubai, kit ’ah, masnawi,
ghazal, zikir dan selawat, berzanji, teka-teki, endoi, rejang, hadrah dan
dabus.
*FUNGSI UMUM PUISI TRADISIONAL
1.
Menyampaikan pesanan kepada manusia supaya
sentiasa berbuat kebaikan.
2.
Alat untuk mengajar dan memberikan didikan ke
arah kebaikan.
3.
Menceritakan pandangan masyarakat tentang
peristiwa yang terjadi pada sesuatu masa.
4.
Memberikan gambaran tentang masyarakat zaman
dahulu seperti:
a)
papapran kehidupan seharian
b)
adat istiadat
c)
keagamaan
d)
keindahan alam dan
e) hubungan dengan sesama manusia
1.1 PANTUN
PENGENALAN
Pantun merupakan puisi tradisional Melayu yang paling popular. Hal ini disebabkan oleh sifatnya yang asli. Keaslian yang dimaksudkan adalah kerana pantun hanya dijumpai pada bangsa Melayu Nusantara sahaja. Menurut Za’ba 1965:219), pantun adalah kaedah rangkapan yang tertua dan memang asal orang Melayu sebenar. Sejak orang Melayu belum tahu menulis surat lagi, mereka telah pun pandai berpantun dan kerap berbalas pantun sesama mereka. Menurut Harun Mat Piah, et al (2000:112) pula, pantun yang telah pun diterima umum merupakan puisi asli ciptaan orang Melayu iaitu bukan saduran atau penyesuaian daripada puisi-puisi Jawa, India, Cina dan sebagainya.
DEFINISI PANTUN
1.Harun Mat Piah (1989 ) telah memberikan definisi pantun berdasarkan
aspek dalaman dan aspek luaran atau struktur visual pantun itu sendiri.
2. Aspek dalaman pantun meliputi unsur estetik dan isi (tema dan
persoalan).Unsur estetik pantun dapat dilihat berdasarkan 2 aspek,iaitu:
a) Penggunaan lambang-lambang tertentu yang
terdapat dalam pantun
mengikut tangggapan dan pandangan dunia
masyarakat Melayu
b) Hubungan makna antara pasangan pembayang
dengan pasangan maksud
sama ada secara konkrit atau abstrak.
CIRI-CIRI PANTUN
Ciri-ciri pantun dapat dilihat dari aspek strukturnya.
1.Ciri pantun ialah mempunyai rangkap-rangkap yang berasingan. Rangkapnya berasingan dan boleh berdiri sendiri sebagai satu kesatuan idea Setiap rangkap terdiri daripada baris-baris yang sejajar serta berpasangan seperti 2,4,6 hingga 16.
2.Seterusnya, pantun mempunyai jumlah suku kata dalam setiap baris antara lapan hingga dua belas suku kata iaitu mengandungi kata dasar antara empat hingga lima patah perkataan. Namun begitu, pada kebiasaannya pantun mengandungi antara lapan hingga sepuluh suku kata.
3.Selain itu, setiap rangkap pantun mempunyai dua bahagian iaitu bahagian
pembayang dan juga bahagian maksud. Sebagai contoh, dalam satu quatrain
terdapat dua unit, satu unit pembayang dan unit satu lagi merupakan unit
maksud.
Pembayang ialah gambaran alam dan maksud ialah gambaran sifat dan sikap
manusia.
4.Ciri yang lain ialah pantun mempunyai skema rima hujung yang
tetap iaitu a-b-a-b. Walau bagaimanapun, terdapat juga variasi pada rima hujung
pantun iaitu a-a-a-a, a-a, a-b, b-a, dan sebagainya. Pada kebiasaannya, pantun
akan menggunakan rima akhir a-b-a-b.
5.Ciri terakhir ialah satu rangkap pantun sahaja sudah memiliki kesatuan
fikiran yang lengkap dan sempurna. Dalam kata lain, satu rangkap pantun sahaja
sudah dapat memberikan maksud yang hendak disampaikan secara keseluruhan.
Dari
aspek visual (dalaman pantun)
6.Penggunaan
lambang yang sesuai dengan norma, nilai dan tanggapan masyarakat setempat.
7. Pantun yang baik mempunyai hubungan idea dan wacana antara unit
pembayang dengan unit maksud sama ada secara konkrit atau abstrak.
JENIS PANTUN :
BERDASARKAN TIGA ASPEK
1. Suduk Khalayak
(penutur dan pendengar pantun)
a. Pantun kanak-kanak - Pantun yang bermaksud nasihat terutamanya menyentuh
alam pendidikan
b. Pantun orang dewasa / orang muda – Pantun yang bertemakan kasih sayang, usik
mengusik, kepahlawanan, adat resam, budi, nasihat dan sebagainya.
c. Pantun orang tua – Pantun yang mengandungi maksud nasihat, kias ibarat, adat
resam serta mengandungi nilai kemasyarakatan dan kebudayaan.
2. Sudut bentuk –
berdasrkan jumlah dalam setiap rangkap
Mempunyai empat kumpulan :
i. Pantun dua baris / dua kerat (pameo/pantun kilat)
ii. Pantun empat baris / empat kerat (kuatren)
iii. Pantun lebih empat baris (6 kerat – 16 kerat)
iv. Pantun berkait.
3. Sudut Tema (sebelas tema)
i. Pantun adat dan resam manusia
ii. Pantun agama dan kepercayaan (dipelajari
dalam teks MSM)
iii. Pantun budi (dipelajari dalam teks MSM)
iv. Pantun jenaka dan permainan
v. Pantun teka-teki
vi. Pantun kepahlawanan
vii. Pantun nasihat dan pendidikan
viii. Pantun peribahasa dan perbilangan
ix. Pantun kias dan ibarat (dipelajari dalam teks MSM)
x. Pantun kembara dan perantauan
xi. Pantun percintaan
*Fungsi Pantun Secara
Umumnya
i. Digunakan dalam aktiviti masyarakat seperti dalam kegiatan seni, keagamaan,
dan adat istiadat.
ii. Sebagai alat komunikasi untuk menyampaikan isi hati dan hajat, seperti
sanjungan, pemujaan dan ucapan selamat kepada seseorang dalam sesuatu upacara
atau majlis rasmi.
iii. Sebagai alat hiburan dan bahan jenaka serta gurau senda, terutamanya
pantun jenaka dan pantun usik-mengusik serta pantun dalam permainan.
iv. Sebagai alat pendidikan sama ada secara menyindir, kias atau berterus
terang.
v. Sebagai alat menguji ketajaman akal dan kehalusan perasaan seperti pantun
teka-teki, pantun peribahasa dan pantun yang terdapat dalam puisi adat atau
teromba.
vi. Sebagai alat untuk mendapatkan gambaran masyarakat, terutama sebagai
gambaran minda dan pemikiran masyarakat Melayu, pandangan hidup, harapan,
cita-cita, daya estetik dan perspektif mereka seluruhnya. Oleh itu, banyak
sarjana berpendapat bahawa untuk mengenal bangsa Melayu, kenalilah pantun
mereka.
* Catatan: Berdasarkan sukatan pelajaran
Baharu kegunaan mulai 2026 pembelajaran FUNGSI dipelajari secara khusus untuk
prosa tradisional. Oleh itu, untuk puisi tradisional pembelajaran fungsi tidak
akan dipelajari secara khusus dan nota yang diberikan adalah bertujuan untuk
pengetahuan tambahan kepada para pelajar.
Teknik penulisan
pantun:
• Bentuk terikat
• Rangkap – jumlah baris serangkap ( 2,4,6 hingga 16)
• Rima yang bertentangan a-b, a-b dan seterusnya
• Jumlah perkataan sebaris – 4 hingga 5 patah perkataan
• Jumlah suku kata sebaris – antara 8 hingga 10
• Jeda (hentian sejenak/ ‘pause’) – di antara dua perkataan sebaris
• Pembayang dan maksud dalam serangkap
• Maksud – tema pantun
1.1.1 Pantun Budi
Pantun budi berkait
rapat dengan amalan kehidupan masyarakat Melayu. Pantun adalah bait bahasa yang
unik kerana bahasanya yang tepat dan mengandungi mesej untuk mendidik
masyarakat. Keistimewan bahasa dalam pantun mencerminkan kebijaksanaan orang
Melayu dalam mendidik masyarakat supaya beradat dan beradab sepertimana dalam
pantun budi.
Contoh pantun dalam teks MSM:
Rangkap 1
Tegak rumah kerana sendi,
Runtuh sendi rumah binasa;
Sendi bangsa ialah budi,
Runtuh budi runtuhlah bangsa.
Pantun ialah puisi Melayu lama berbentuk terikat.
Analisis Ciri-ciri Pantun
Budi
Dari segi rangkap:
Pantun di atas ialah pantun empat baris serangkap atau pantun empat kerat yang
terbina dalam baris-baris yang sejajar dan berpasangan.
Tegak rumah kerana sendi, B1
Runtuh sendi rumah binasa; B2
Sendi bangsa ialah budi, B3
Runtuh budi runtuhlah bangsa. B4
Dari segi rima akhir pantun:
Skema rima akhir pantun di atas adalah bertentangan iaitu a-b,a-b
Tegak rumah kerana sendi, (a)
Runtuh sendi rumah binasa; (b)
Sendi bangsa ialah budi, (a)
Runtuh budi runtuhlah bangsa. (b)
Jumlah perkataan
sebaris:
Jumlah perkataan sebaris adalah tetap / sekata iaitu di antara 4 patah
perkataan.
Tegak rumah kerana
sendi, 4 p.p.
Runtuh sendi rumah binasa; 4 p.p.
Sendi bangsa ialah budi, 4 p.p.
Runtuh budi runtuhlah bangsa. 4 p.p
Jumlah suku kata sebaris:
Jumlah suku kata sebaris adalah tetap iaitu di antara 8 hingga 9 jumlah suku
kata sebaris
Te/gak/ ru/mah/ ke/ra/na/ sen/di/,
Run/tuh/ sen/di/ ru/mah/ bi/na/sa/;
Sen/di/ bang/sa/ ia/lah/ bu/di/,
Run/tuh/ bu/di/ run/tuh/lah/ bang/sa/.
Jeda
Terdapat hentian
sejenak / jeda di antara dua perkataan dalam sebaris
Tegak rumah/ kerana sendi,
Runtuh sendi /rumah binasa;
Sendi bangsa/ ialah budi,
Runtuh budi/ runtuhlah bangsa.
Pembayang (sampiran) dan maksud pantun
Dalam serangkap pantun mengandungi dua unit / kuplet iaitu kuplet pembayang dan
kuplet maksud. Baris pertama dan kedua ialah kuplet pembayang dan baris ketiga
dan keempat ialah kuplet maksud.
Tegak rumah kerana sendi,
Runtuh sendi rumah binasa; Kuplet
pembayang
Sendi bangsa ialah budi,
Runtuh budi runtuhlah bangsa. Kuplet
maksud
RAJAH 1: PANTUN BUDI
Dari segi maksud
pantun rangkap 1 hingga rangkap 5
Lengkap maksud pantun itu dengan serangkap
sahaja. Pantun di atas bertemakan budi. Pantun rangkap di atas membawa maksud
tunggak kepada perpaduan bangsa adalah budi tetapi jika masyarakat tidak
berbudi maka runtuhlah perpaduan masyarakat.
Jelaslah,pantun budi ini menekankan pentingnya
budi pekerti dalam kehidupan bermasyarakat.
- Tegak
rumah kerana sendi, Runtuh sendi rumah binasa: Seperti rumah yang berdiri
tegak kerana memiliki sendi yang kuat, rumah itu akan runtuh jika
sendi-sendi tersebut musnah.
- Sendi
bangsa ialah budi, Runtuh budi runtuhlah bangsa: Dalam konteks ini, budi
pekerti (nilai moral dan sikap baik) adalah sendi yang menyokong sesuatu
bangsa. Jika budi pekerti runtuh atau lenyap, bangsa tersebut juga akan
musnah atau mengalami kehancuran.Malah hubungan bangsa yang pelbagai kaum dari segi perpaduan juga akan musnah
dalam sesebuah negara.
Jadi, pantun ini mengajar kita
bahawa budi pekerti adalah asas yang penting dalam membangun dan menjaga
keberlangsungan sesuatu bangsa. Jika budi pekerti dipelihara dengan baik,
bangsa tersebut akan kekal teguh dan sejahtera.
RANGKAP 2
Apa guna berkain batik,
Kalau tidak dengan sujinya:
Apa guna beristeri cantik,
Kalau tidak dengan budinya.
Masyarakat Melayu memandang tinggi
terhadap budi pekerti yang mulia, sopan santun, sifat lemah lembut yang ada
pada gadis Melayu. Sehubungan itu, wanita Melayu mestilah berlemah lembut, taat
kepada ibu bapa, orang tua dan apabila berkahwin taat kepada suaminya. Sifat
sabar, pengasih dan penyayang juga penting terutamanya untuk menjadi seorang
ibu.
Justeru,pantun ini menekankan
pentingnya sifat-sifat baik (budi pekerti) dalam kehidupan, terutamanya dalam
hubungan perkahwinan.
- Apa guna berkain batik, Kalau
tidak dengan sujinya: Berkain batik menjadi tidak berguna jika tidak
dihiasi dengan sulaman atau suji yang indah. Ini menggambarkan bahawa hanya
memakai kain batik sahaja tanpa hiasan tambahan akan nampak kurang menarik.
- Apa guna beristeri cantik, Kalau
tidak dengan budinya: Mempunyai isteri yang cantik tidak bermakna jika isteri tersebut tidak
mempunyai budi pekerti yang baik. Kecantikan fizikal sahaja tidak cukup untuk
membuat seseorang bahagia tanpa sifat-sifat baik dan kelembutan hati.
Jadi, pantun ini mengajar kita bahawa
keindahan sebenar datang dari budi pekerti yang baik, bukan sekadar dari
kecantikan luaran. Budi pekerti adalah kualiti yang paling penting dalam diri
seseorang.
RANGKAP 3
Baik- baik bertanam
ubi,
Biar rapat jangan
jarang;
Baik-baik bertanam
budi,
Budi yang mana dikenang orang.
Pantun ini menekankan pentingnya
menanam/mengamalkan budi pekerti yang baik dalam kehidupan bermasyarakat.
- Baik-baik
bertanam ubi, Biar rapat jangan jarang: Bila menanam ubi, adalah penting untuk
menanamnya dengan rapat agar ia tumbuh dengan baik dan menghasilkan hasil
yang baik.
- Baik-baik
bertanam budi, Budi yang mana dikenang orang: Sama seperti menanam ubi,
adalah penting untuk menanam/mengamalkan budi pekerti dengan baik. Budi
pekerti yang baik akan selalu dikenang oleh orang lain.
Jadi, pantun ini mengajarkan bahawa kita harus menjaga dan menanam atau mengamalkan budi pekerti yang baik dengan teliti dan ikhlas, kerana budi pekerti yang baik akan diingati dan dihargai oleh orang lain sepanjang masa.
RANGKAP 4
Puas saya bertanam
ubi,
Nanas juga dipandang
orang;
Puas saya menabur
budi,
Emas juga dipandang orang.
Dalam pantun diatas
pula, dapat ditelaah/ditafsir bahawa kerugian bukan sahaja dalam bentuk wang
ringgit dan harta benda,sebaliknya kerugian boleh dialami dari segi
masa,tenaga,ikhtiar, dan maruah. Misalnya, pantun di atas membawa mesej
kekesalan kerana “berasa rugi” lantaran “budi” (usaha,sumbangan) yang diberikan
tidak lagi dihargai berikutan masyarakat lebih menyanjung pemilikan kekayaan
(material)
Pantun ini menyoroti
kekecewaan seseorang yang merasa usahanya tidak dihargai oleh orang lain.
- Puas saya bertanam ubi, Nanas juga dipandang
orang:
Walaupun seseorang telah berusaha keras menanam ubi, orang lain tetap
lebih tertarik kepada nanas. Ini menggambarkan situasi di mana usaha atau
kerja keras seseorang tidak mendapat perhatian atau penghargaan yang
sepatutnya.
- Puas saya menabur budi, Emas juga dipandang
orang:
Walaupun seseorang telah berusaha menyebarkan kebaikan dan budi pekerti,
orang lain masih lebih menghargai kekayaan atau emas. Ini menunjukkan
bahawa nilai kebaikan dan budi pekerti seringkali diabaikan, sementara
kekayaan material lebih dihargai.
Jadi, pantun ini menggambarkan kekecewaan seseorang terhadap sikap masyarakat yang lebih mementingkan kekayaan material berbanding nilai-nilai kebaikan dan budi pekerti.
RANGKAP 5
Di sana padi di sini
padi,
Padi huma dari
Seberang;
Di sana budi di sini
budi,
Barulah nama disebut orang.
Pantun ini menekankan pentingnya budi
pekerti dalam kehidupan bermasyarakat dan bagaimana kebaikan seseorang akan
selalu diingat dan dihargai oleh orang lain.
- Di
sana padi di sini padi, Padi huma dari Seberang: Padi adalah simbol
kehidupan dan kemakmuran, menunjukkan bahawa di mana-mana pun, padi tetap
dihargai dan diperlukan.
- Di
sana budi di sini budi, Barulah nama disebut orang: Sama seperti padi yang
bernilai di mana-mana, budi pekerti yang baik juga dihargai di mana-mana.
Orang yang menabur kebaikan dan budi pekerti akan selalu dikenang dan
dihargai oleh orang lain.
Jadi, pantun ini mengajarkan bahawa
budi pekerti yang baik adalah nilai universal yang dihargai di mana-mana, dan
orang yang berbuat baik akan selalu diingat dan dikenang oleh masyarakat.
Kepentingan pantun budi kepada sarwajagat masyarakat Melayu tradisional
1.
Komunikasi.
Pantun di atas boleh digunakan ketika berucap di hadapan khalayak ramai. Biasanya sebagai bahasa pengucapan para pemimpin masyarakat. Pantun di atas mampu menyampaikan mesej yang berguna kepada pendengarnya. Pendengar akan faham permintaan dan harapan seseorang pengucap pantun. Malah pantun itu mampu mengungkapkan rasa terimakasih yang tidak terhingga kepada orang yang telah “berbudi”.
2.
Nasihat.
Pantun di atas mampu
memberikan nasihat kepada seseorang untuk melakukan kebaikan dengan berbudi
kepada orang lain. Malah ia juga menasihatkan seseorang yang telah menerima
budi agar sentiasa mengenang dan menyanjung pihak yang telah berbudi kepada
dirinya.
3.
Pengajaran.
Seterusnya pantun tersebut
mengajar manusia supaya mengamalkan perbuatan menolong orang lain atau dengan
kata lain berbudi kepada rakan. Ajaran mulia ini mampu diterapkan andai
seseorang itu memahami maksud pantun di atas. Malah ia juga akan mendorong khalayak
mengamalkan budaya tolong menolong kerana amalan mulia akan menjadi bekal
ketika kita sudah meninggal dunia.
4.
Gambaran masyarakat.
Gambaran amalan berbudi dapat
dilihat dalam kegiatan harian masyarakat melayu. Mereka menjadikan budaya
tolong menolong sebagai amalan hidup seharian kerana ahli masyarakat saling
bergantung antara satu sama lain. Hidup yang serba kekurangan akan mendorong
individu supaya perihatin akan kesusahan ahli masyarakat yang ada di sekitar
mereka.
5.
Motivasi supaya berkelakuan baik.
Pantun di atas boleh menjadi pendorong seseorang supaya berbudi kepada orang lain. Dorongan ini wujud kerana masyarakat melayu sangat menghargai jasa orang lain. Malah balasan orang berbudi akan di bawa setelah seseorang itu meninggal dunia. Bagi mereka yang menerima budi pula akan cuba menolong rakan yang lain pada waktu yang sesuai.
6.
Budaya sopan santun.
Gaya bahasa pantun yang
menarik sebenarnya menggalakkan seseorang menasihat dan menyampaian mesej
secara bersopan santun. Keindahan penggunaan pembayang maksud yang menarik dan
disertai dengan mesej pantun tentunya akan menjurus seseorang yang mendengar
pantun rasa terdorong untuk berbudi dan menghargai budi orang lain.
7.
Adat istiadat.
Penggunaan pantun di atas
sangat sesuai digunakan dalam majlis-majlis tertentu dan ketika menjalankan
adat istiadat. Orang melayu sangat mementingkan pengucapan yang tersusun untuk
menyampaikan hasrat dan meluahkan perasaan mereka.
8.
Hiburan.
Kadangkala pantun di atas
boleh digunakan ketika melagukan sesuatu irama yang diiringi dengan bunyi-bunyian
seperti gendang dan tiupan serunai. Selain memberi nasihat, pada masa yang sama
mampu menghibur khalayak melalui keindahan susunan kata dan maksud puisi.
0 ulasan:
Catat Ulasan